zondag 27 juni 2010

Met een kipa veilig door Amsterdam?

Ik heb mij voorgenomen om de volgende keer als ik Amsterdam bezoek mijn kipa te gaan dragen. Je weet wel, dat is zo'n keppeltje, wat onze joodse medemensen vaak op hun hoofd dragen. Ik heb er al jaren eentje op het plankje boven mijn bed liggen, voor speciale gelegenheden.

Nu het in Amsterdam de laatste tijd niet meer veilig is om met een kipa door de straten te lopen, gaat de roep op om lokjoden in te zetten. Daarmee wordt dan een agent in burger bedoeld die met een kipa op door de straten zwerft en zo misschien wel te maken krijgt met agressief gedrag of schimpende opmerkingen. Ik vind dat een fantastisch idee. Ik zie mezelf al als een soort geheim agent de straten afspeuren naar kleine ettertjes die niets beters te doen hebben dan anderen het leven zuur te maken.

En zo verromantiseer ik een serieus probleem. Want als een gelovige zich niet meer op straat kan vertonen vanwege een kruisje, kipa, hoofddoekje, tulband of wat dan ook, dan is er iets goed fout met onze samenleving. En dat wil ik niet. Ik vind al die verschillen juist leuk, ze vormen al 1000 jaar onze westerse samenleving. Ik wil me dat niet laten afnemen, niet door rotjochies en niet door degenen die denken dat de apartheid maar weer moet worden ingevoerd. Ik wil het verschil blijven maken, hoe dan ook.