zaterdag 19 juni 2010

Macht, onmacht en leiderschap

Op mijn verjaardag kreeg ik de zo lang door mij gewenste Jongerenbijbel. Dat is een vrij grote, modern vormgegeven Bijbel met veel kleine commentaren, verwijzingen, overdenkingen en bijschrijfruimte. Vandaag ben ik er in begonnen en heb het boekje Micha gelezen (blz. 1162-1170)

Nu ik in Israël ben geweest kan ik dat hele boek zo plaatsen, omdat Micha in heel veel zinnen even teruggrijpt op zijn omgeving. Maar het boekje gaat over macht en onmacht, de posities van God en van de regeringen die zich wel of niet laten leiden door goddelijke principes. Het gaat over leiderschap, gericht op jezelf, op de ander en op God. Een heel actueel boekje eigenlijk, iets wat van mij best op de formatietafel zou mogen liggen. Gezagsstructuren zijn bedoeld om leiderschap te tonnen door de ander te dienen. En Micha ziet dat er andere keuzes gemaakt worden die van God afleiden. Dus hij gaat de politiek in, dat wil zeggen hij gaat in gesprek met de regeringsleiders en met ieder die het maar horen wil. Ik wou dat ik hem eens had kunnen ontmoeten, die Micha.