dinsdag 1 juni 2010

Bezuinigen en blokkeren.

Vandaag in Drachten campagne gevoerd met Arie Slob en Piet Adema. Ruim 150 mensen en een levendige discussie met het panel. Daarvoor nog even in Veenhuizen geweest, waar Arie live op Radio 1 in de uitzending was. Mijn punt voor vanavond ging vooral over de bezuinigingen. De economie lijkt wel aan te trekken, dat merk je in de binnenvaart. Er is nu opeens weer genoeg werk, er worden blijkbaar weer goederen ge- en verkocht. Maar in de afgelopen periode hebben we veel geld in het draaiend houden van de economie gepompt en dat moet worden terugverdiend. We hebben systeembanken gered en versnellingsprojecten opgestart. Dat heeft miljarden gekost en die moeten straks weer worden terug gehaald. Iedereen gaat dus inleveren, de sterkste schouders gaan daarbij de zwaarste lasten dragen.

Ik heb ook de neiging iets te schrijven over het nieuws uit Israël, waar met veel geweld schepen zijn geënterd die de blokkade naar Gaza wilden breken. Maar ik kan er niet zo veel over schrijven, simpel omdat ik de feiten nog niet ken. Er zijn doden gevallen en dat is heel erg. Alle pijlen zullen zich nu op Israël gaan richten als veroorzaker van het probleem. En dat laatste klopt volgens mij niet helemaal. Ook Egypte heeft altijd geweigerd om de grens naar Gaza-strook open te stellen. Zij handhaven de blokkade net zo hard, omdat ook Egypte Hamas als een terroristische organisatie ziet. Maar daar hoor je nou nooit iemand over....