dinsdag 15 juni 2010

Heeft christelijke politiek nog toekomst?

Ik denk dat er zeker een toekomst is voor christelijke politiek in ons land. Maar die toekomst is waarschijnlijk bescheiden, tenzij er een grote verandering in het land, bijvoorbeeld een opwekking, plaatsvindt. Ik weet niet of zo'n verandering in het verschiet ligt, maar het is zeker een gebedspunt waard.

Het verlies van de christelijke partijen heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat de campagne op het laatste moment een draai maakte naar de vraag wie de premier van Nederland moest worden: Cohen of Rutte. Een deel van de CU en CDA-stemmers meende toen 'strategisch' te moeten gaan stemmen. Het ging opeens over links of rechts. En dat kan ik nog begrijpen ook. Daarnaast had het CDA natuurlijk ook al veel aan de PVV verloren.

Duidelijk is wel dat de secularisatie, die we zich al lang in de kerken zagen voltrekken, zich nu ook manifesteert binnen de politiek.Ingeschreven staan bij een kerkgenootschap is absoluut niet hetzelfde als bij die gemeenschap betrokken zijn. Het is ook niet langer een garantie op een stem op het christelijke blok.

Vraag is hoeveel mensen in dit land vanuit hun relatie met Jezus Christus politiek willen bedrijven en hoeveel kiezers dat dan willen blijven steunen. Waarschijnlijk worden dat er steeds minder, maar ik blijf geloof houden voor Nederland. En zolang ik dat geloof heb, blijf ik zelf ook christelijke politiek bedrijven.