zaterdag 12 juni 2010

Kipa.

Een goede vriend van me moest deze week voor een zakelijk geschil naar de kantonrechter. Nou is dat geen nieuws, maar wat er daar in de rechtbank gebeurde heeft me toch wel even aan het denken gezet. Mijn vriend is namelijk joods en hij draagt een kipa (keppeltje). Zodra de rechter en de griffier binnenkwamen, werd hij min of meer gesommeerd zijn kipa af te doen uit respect voor de rechterlijke macht. Nu is de kipa juist het symbool wat een jood draagt uit respect voor God om hem te herinneren wat dat er iets 'boven' ons is. En zo kan dan zomaar een spagaat ontstaan tussen respect voor God en respect voor de overheid. Mijn vriend verklaarde respect te hebben voor de rechtbank en weigerde tegelijkertijd om zijn kipa af te doen. Resultaat: de rechter was flink uit zijn humeur.

Ik heb eens wat gebeld en het blijkt dat tweederde van de rechters geen hoofdbedekking in de zaal duldt. De rechterlijke macht geldt voor hen als het hoogste gezag in ons land. Dat is wel lastig als je als jood, christen of moslim gelooft in een hogere macht. Of je het nu met je kleding laat zien of niet, je geeft zo'n rechter dan niet de positie die hij graag zou willen hebben. Onze samenleving raakt steeds minder op gelovigen ingesteld.