donderdag 17 juni 2010

Onderhandelingen.

Verhagen stapt niet in een kabinet met de PVV en Wilders wil niet met anderen regeren dan VVD en CDA. Een impasse waar ze niet uitkomen. Wel erg snel, trouwens, net als in Den Haag en Almere. Rondom Wilders begint zich een traditie van korte onderhandelingstrajecten te vormen, die op niets uitlopen. Rosenthal gooit deze handdoek als onbruikbaar in de ring en gaat op zoek naar de volgende combinatie.

Moet ik nu blij zijn of niet? Een kabinet met VVD en PVV zou natuurlijk een ramp zijn geworden voor Nederland. Het ego van Geert is zo groot dat het torentje van Rutte daar niet omheen past. Ik denk dat we in dat geval binnen een half jaar een crisis en nieuwe verkiezingen zouden hebben gehad.

Ik verwacht dat we nu naar de paars+ varianten zullen gaan kijken. Ook niet best, tenminste niet voor degenen die zaken als godsdienstvrijheid en beschermwaardigheid van het leven hoog in het vaandel hebben. Of zou dat proces net zo moeizaam zijn en tegelijk net zo snel voorbij gaan als in de eerste ronde? Ik denk het niet en ik houd mijn hart vast voor het resultaat.