vrijdag 2 juli 2010

Stichting Rhodé.

Vandaag had ik een echte werkdag. Ik heb het regenwater in de tuin afgekoppeld van de riolering en daarvoor een aparte hemelwaterafvoerleiding door de tuin gelegd. Nu wateren de tuin en een deel van het dak af op de gemeentelijke vijver. Goed voor het milieu. Wel zweten trouwens, de thermometer ging ver boven de 25 graden. Na afloop even genieten van de wedstrijd Nederland-Brazilië en nog even later valt het Sneeker Nieuwsblad op mijn mat.

In de krant een halve pagina over Stichting Rhodé, een stichting waar ik secretaris/penningmeester van ben. Samen met een goede vriend zit ik in het bestuur en ons doel is om een kinder-thuis op te richten voor 12 meervoudig gehandicapte kinderen die ook nog eens ademhalingsondersteuning nodig hebben. Daarvoor zijn we in gesprek met andere zorginstellingen en de zorgverzekeraar in deze regio.

Toen Rhodé werd geboren waren haar kansen niet goed. Eigenlijk was er geen hersenactiviteit meetbaar, ze had zware misvormingen aan haar schedel, taaislijmziekte en ze moest ademen via een tracheacanule. Wij noemen haar gehandicapt. Of God dat ook zo ziet, weet ik niet, want ze doet nooit iemand kwaad. Rhodé is nu 8 jaar oud en loopt, tegen alle verwachtingen in zelfstandig door de kamer. Maar het liefst racet ze daar doorheen in haar rolstoel. Ze is erg autistisch en zo zijn wij in contact gekomen met professor Reuven Feuerstein uit Jeruzalem. Hij biedt een methode van mediatie aan, waardoor Rhodé zich heeft kunnen ontwikkelen tot wie ze is. Met deze methode helpen we nu ook andere kinderen met een beperking, zoals ADHD, PDD-NOS, Down, enz.
Prachtig dat er altijd een mogelijkheid is, ook voor deze kinderen, om zich te ontwikkelen.
www.stichtingrhode.nl en www.medirati.nl